Rozmowa z Piotrem Jarosińskim, Dyrektorem Handlowym w Przedsiębiorstwie Produkcyjno-Handlowym „Okruszek” oraz członkiem Polskiej Izby Makaronu z okazji Dnia Polskiej Żywności.
– Celem Dnia Polskiej Żywności jest uświadomienie, jak bogata jest oferta rodzimych producentów żywności. PPH Okruszek jest firmą rodzinną, która istnieje od 1989 roku. Jaki cel przyświeca Państwu od początku działalności?
– Główny celem firmy jest rzetelne realizowanie zamówień uwzględniając warunki odbiorcy takie jak wysoka jakość dostarczonego towaru, cena czy terminy dostaw. Zastosowanie nowych technologii, wysokiej klasy linii produkcyjnych, surowców renomowanych firm oraz wieloletnie doświadczenie pozwalają nam produkować wyroby najwyższej jakości. Świadczą o tym nasi odbiorcy z Europy, Kanady i Afryki. P.P-H Okruszek Tomasz Jarosiński to nie tylko maszyny i technologie, to przede wszystkim ludzie i ich od wielu lat nabywane umiejętności. Tworzymy zgrany zespół, który dla naszych klientów jest gwarancją solidności i terminowości dostaw. Ciągła modyfikacja wyrobów i poszukiwanie nowych smaków to nasz priorytet. Każdy nasz klient, jest dla nas najważniejszy i to pod niego stosujemy system współpracy.
– Polskie produkty cieszą się uznaniem w wielu krajach. Co wyróżnia polskie produkty na arenie międzynarodowej?
– Polskie produkty wyróżnia jakość, wieloletnia tradycja, inwestycje w rozwój, które w połączeniu z konkurencyjną ofertą cenową oraz elastycznością i profesjonalizmem w biznesie, stanowią dużą przewagę konkurencyjną na rynku europejskim. Dzięki zaufaniu i współpracy międzypokoleniowej można stworzyć dobrze działającą firmę rodzinną. Łączenie tradycji i nowoczesności to jedno z największych wyzwań firm rodzinnych a też jej ogromny atut. Rodzina i relacje w niej zachodzące kształtują codzienne stosunki pracy i długoterminowy rozwój oraz potrafią być siłą prowadzonego biznesu. Polski makaron to produkt, który zyskał już wiele lat temu zaufanie konsumentów na całym świece.
– Czym w Pana ocenie kierują się klienci w wyborze produktów spożywczych?
– Przez ostatnie lata rynek produktów spożywczych bardzo dynamicznie się zmienia. Myślę, że teraz trzeba zapomnieć o tym, czym kierowali się klienci w wyborze produktów spożywczych przed pandemią i skupić na aktualnej sytuacji rynkowej. W mojej ocenie, najważniejszym czynnikiem kształtującym wybór konsumenta jest aktualnie cena. Wzrost ceny produktów spożywczych jest powiązany ze wzrostem kosztów produkcji. Widzimy co dzieje się z cenami na półkach w sklepach, zmusza to klientów do podejmowania decyzji przy zakupach i wyboru alternatywnych produktów. Z ceną powiązana jest również jakość, co według mnie jest drugim czynnikiem wpływającym na wybór konsumentów. Ważne jest, aby wraz z rosnącymi cenami produktów spożywczych, producenci nie obniżali ich jakości. Klienci nadal poszukują zdrowych produktów o czystej etykiecie i zdrowym składzie surowców.
– Makarony mają wiele zalet. Jakie wg. Pana są największe walory makaronów?
– Makaron to produkt, który stwarza Klientowi możliwość wielorakiego zastosowania produktu: jako dodatek do zup, drugich dań, do sosów i deserów. Dodatkowym atrybutem produktu są różnorodne formy, które umożliwiają klientom szeroki wybór asortymentu. Makaron to produkt, który zyskał już wiele lat temu zaufanie polskich konsumentów. Przedsiębiorcy cały czas wsłuchują się w potrzeby rynku, dlatego też powstają nowe odmiany makaronów, aby każdy mógł znaleźć w tym szerokim asortymencie coś dla siebie. To polscy klienci pokochali makarony za ich walory smakowe, różnorodność i możliwości jakie dają im każdego dnia w przygotowywaniu posiłków pasujących do kuchni całego świata. Makaron to również idealny produkt do transportu i przechowywania a ten walor też jest istotny przy wyborach konsumentów.
– Jak dziś kształtuje się rynek producentów makaronu w Polsce?
– Na początku lat 90tych, w Polsce było około 500 producentów makaronu. Aktualnie liczba ta wynosi według mnie około 30. Zmniejszenie liczby producentów Makaronu nie oznacza zmniejszenia produkcji. Sytuacja jest odwrotna, przedsiębiorstwa zwiększają moce produkcyjne, inwestują w automatyzacje wszystkich procesów wewnątrz fabryk. Według moich przewidywań, liczba producentów jeszcze zmaleje a kontrakty handlowe zostaną przejęte przez większe przedsiębiorstwa.
Dzień Polskiej Żywności – święto to zostało ustanowione w 2013 r. z inicjatywy Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”.
Fot. Unsplash