Pierwszą chińską linię kolejową, która obsługiwała pociągi osiągające prędkość 250 km/h oddano do użytku w 2007 roku.
Wraz ze znacznym rozwojem gospodarczym w Chinach rozpoczęto program modernizacji infrastruktury kolejowej mający na celu uruchomienie kolei dużej prędkości. Jeszcze w 1993 roku prędkość osiągana przez pociągi wynosiła 48 km/h. Program rozpoczęto w 1997 roku i przeprowadzono go w sześciu etapach. Po zakończeniu ostatniego etapu, 18 kwietnia 2007 roku otwarto pierwszą linię z Pekinu do Szanghaju, na której pociągi osiągały prędkość 250 km.
Na koniec 2019 roku Chiny posiadały już ponad 35 000 km linii przeznaczonych do rozwijania dużych prędkości, co stanowiło 70 procent globalnej długości tego typu połączeń. W ubiegłym roku sieć przekroczyła długość 40 000 kilometrów, stając się tym samym najdłuższą na świecie i posiadającą największy zasięg. Chiński rząd deklaruje, że do końca 2035 roku sieć osiągnie długość 70 000 kilometrów. Obecnie kolej porusza się z prędkością od 200 do 350 km/h, ale Chińczycy rozpoczęli już testy prototypu pociągu, który ma się poruszać z prędkością 600 km/h i wyjechać na tory już w 2025 roku.
Fot. Unsplash